4.2. Wybieraj reakcję

4.2. Wybieraj reakcję

Zarejestruj się w kurs zanim rozpoczniesz tę lekcję.

Wybierz ważną dla Ciebie relację.

Przypomnij sobie sytuację w tej relacji, w której chciałaś lub chciałeś, by ta osoba zrobiła coś/ powiedziała, co było dla Ciebie ważne, zależało Ci na tym. Może to było oczekiwanie konkretnego zachowania? Słowa? Albo czegoś w tej relacji NIE chciałaś/eś? Zapisz fakty na temat tej sytuacji, co konkretnie się wydarzyło, co kto powiedział, co mogłaś/eś zaobserwować:

………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………

Teraz, myśląc o tej sytuacji, sprawdź, co mówi Twoje ciało? Coś się w nim porusza, ściska, otwiera, unosi, przesuwa? Jak fizycznie reaguje Twoje ciało?

………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………

Czując swoje ciało, poszukaj na liście uczuć tego uczucia, które najlepiej oddaje reakcje Twojego ciała. Jakie to uczucie?

………………………………………………………………………………………………

Sprawdź teraz, czy to było prawdziwe uczucie czy rzekome? „Czuję, że Ty…” lub „Czuję, że mnie…” oraz sformułowania typu „czuję się nieszanowana, niezrozumiany, nie wzięta pod uwagę” – to uczucia rzekome. Jeśli takie napisałaś/eś, to poszukaj na liście uczuć tego, które kryje się za tą myślą. Wpisz uczucie:

………………………………………………………………………………………………

Posłuchaj swojego serca (nie głowy), o jakiej potrzebie mówi to uczucie? Jaka Twoja potrzeba jest lub nie jest w tej sytuacji zaopiekowana, usłyszana. Chodzi o Twoją potrzebę – nie dziecka, męża czy przyjaciela.

………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………

Sprawdź teraz, czy to potrzeba czy strategia. Potrzeba jest uniwersalna i nie ma żadnego związku z tą osobą. Jeśli zaś potrzebujesz czegoś od kogoś, teraz, tutaj itp. – to jest to strategia na zaspokojenie potrzeby. Jakiej potrzeby? Zapisz ją:

………………………………………………………………………………………………

Teraz możesz spędzić chwilę na tym, by poczuć tą potrzebę, jej energię, jej siłę. Jaka ona jest, jak już teraz żyje w Twoim życiu? Jak możesz mieć jej więcej? Z kim jeszcze możesz ją zaspokajać? W jaki jeszcze sposób możesz ją zaspokajać? Napisz co najmniej 5 różnych pomysłów:

………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………

Czy przychodzą Ci do głowy jakieś wnioski? Pomysły? Pytania?

Czekamy na komentarze 🙂

 

Powrót do:Prywatny: Całe szczęście > Wartości

Jeśli umiemy okazywać empatię, możemy pozostać bezbronni, zapobiec wybuchom przemocy, znieść cudzą odmowę, nie dopatrując się w niej dowodu, że nas odtrącono, ożywić drętwą rozmowę, a nawet usłyszeć uczucia i potrzeby wyrażane w milczeniu.
Marshall B. Rosenberg

Co powiedzieli nasi kursanci?