Zerwij sznurek – leć wysoko (III edycja)

Droga do siebie

Droga do siebie

Zarejestruj się w kurs zanim rozpoczniesz tę lekcję.

Ćwiczenie droga do siebie

 

Daj sobie chwilę, by zaglądnąć w głąb siebie i zastanowić się, na jakich warunkowych komunikatach próbujesz budować swoje poczucie wartości. A następnie do każdego z nich dopisz komunikat okazujący bezwarunkową akceptację i szacunek. np. Jestem OK., jak mam pracę.Jestem OK. taka, jaka jestem. Jestem OK., gdy zajmuję się domem i dziećmi. Stawiamy wobec siebie dużo wymagań. Jacy mamy być. Pracowici, sumienni, empatyczni…. Niemal codziennie przyklejamy sobie różne etykietki, otaczamy się powinnościami. A gdyby na chwilę odkleić etykiety i przemienić je?

Wybierz trzy etykiety którymi siebie otaczasz i je zapisz, a następnie rozłóż je na czynniki pierwsze jak przykład poniżej.

Zdanie, które mówię sobie: MUSZĘ BYĆ PRACOWITA, mogę rozłożyć na czynniki pierwsze:

krok 1 Zapytaj siebie, jakie moje ważne potrzeby chcę zaspokajać, mówiąc sobie „muszę być pracowita” – być może to jest efektywność, może bezpieczeństwo, może akceptacja…?

krok 2 Zapytaj siebie, dlaczego efektywność, bezpieczeństwo, akceptacja są dla ciebie ważne? Co nawet ważniejszego chronią, o co dbają? – być może chodzi o przynależność, o moje poczucie, że jestem wystarczająca?

krok 3 Zapytaj siebie: gdy mówisz sobie, że ważne dla ciebie jest bycie wystarczającą i przynależność, co czujesz w ciele? Jakie odczucia są w klatce, jakie w brzuchu, jakie w rękach, nogach, w karku. Zauważ, jak oddychasz. Gdzie jest napięcie, gdzie może ucisk. Po prostu je zauważ.

krok 4 Daj sobie chwilę na swobodny oddech i bycie ze swoimi doznaniami w ciele.

krok 5 Weź etykietę z początku i przemień ja: CZASEM JESTEM…. CZASEM JESTEM… czasem jestem pracowita, a czasem sobie opuszczam.

krok 6 zauważ, co teraz dzieje się w twoim ciele, gdy słyszysz od samej siebie te słowa – pojawia się więcej przestrzeni, odrobinę głębszy oddech, spokój, nadzieja.

krok 7  Zapytaj siebie, jak mogę zadbać o bycie wystarczającą i przynależność w zgodzie ze sobą, z łagodnością dla swojego ciała i troską dla bycia w zgodzie ze sobą – chcę nadal stawiać sobie wymagania co do terminów i osiągnięć, a jednocześnie planować czas kiedy zupełnie nic nie robię. A gdy pojawi się krytyk wewnętrzny podziękować mu, że przypomina mi, że ta część, która ceni pracowitość też jest częścią mnie, a jednocześnie teraz chcę hasać sobie z częścią która na chwilę odpuszcza sobie.

Powrót do:Zerwij sznurek – leć wysoko (III edycja) > Moduł 9 - dialog i trudne komunikaty

Jeśli umiemy okazywać empatię, możemy pozostać bezbronni, zapobiec wybuchom przemocy, znieść cudzą odmowę, nie dopatrując się w niej dowodu, że nas odtrącono, ożywić drętwą rozmowę, a nawet usłyszeć uczucia i potrzeby wyrażane w milczeniu.
Marshall B. Rosenberg

Co powiedzieli nasi kursanci?