Gdy dzieci się kłócą – empatyczne pogotowie

5. Empatia

5. Empatia

Zarejestruj się w kurs zanim rozpoczniesz tę lekcję.

Dlatego dziś zaproś swoje dziecko do małego eksperymentu:

  • Przypomnij konkretne zdarzenie z tego dnia
  • Zgaduj, pytaj o uczucie dziecka w tej sytuacji
  • Zgaduj, pytaj o potrzebę dziecka
  • Zapytaj, czy ma pomysł na działanie, rozwiązanie tej sytuacji.

Uwaga! Zwróć uwagę, że pytania “co czujesz”, “czego potrzebujesz” mogą być zbyt trudne dla dziecka (podobnie też jest z dorosłymi), zbyt abstrakcyjne, często obserwuję, że dużo bardziej pomocne jest pytanie o konkretne uczucie i potrzebę (bez względu na to, czy trafię czy nie), np. Czy czujesz smutek, bo potrzebujesz być brany pod uwagę? Lub czy teraz w twoim ciele jest coś ciężkiego jak wielki słoń? Czy to bezradność? Czy to dlatego, że chciałbyś wiedzieć, co możesz zrobić w tej sytuacji (potrzeba inspiracji, kompetencji, sprawczości)?

 

Zachęcam Cię z całego serca, by to ćwiczenie powtarzać tak często, jak to możliwe, najlepiej każdego dnia. To realnie wesprze Ciebie (bo będziesz mieć przećwiczoną umiejętność) oraz Twoje dziecko w trudnych sytuacjach dnia codziennego, a także jest ważną częścią mediacji, empatycznego pogotowia w konfliktach.

Powrót do:Gdy dzieci się kłócą – empatyczne pogotowie > Empatyczne pogotowie

Jeśli umiemy okazywać empatię, możemy pozostać bezbronni, zapobiec wybuchom przemocy, znieść cudzą odmowę, nie dopatrując się w niej dowodu, że nas odtrącono, ożywić drętwą rozmowę, a nawet usłyszeć uczucia i potrzeby wyrażane w milczeniu.
Marshall B. Rosenberg

Co powiedzieli nasi kursanci?