Gdy dzieci się kłócą – empatyczne pogotowie

3. Empatia dla siebie

3. Empatia dla siebie

Zarejestruj się w kurs zanim rozpoczniesz tę lekcję.

Znajdź chwilę, kiedy możesz pobyć ze sobą dłużej i nikt nie będzie Cię wołał. Zadbaj o swój komfort, zaparz swoją ulubioną herbatę, może przez chwilę posiedź sobie z przymkniętymi oczami i skup się tylko na swoim oddechu…, zrelaksuj się.

Następnie zadaj sobie pytanie: 

  • jak często moje potrzeby są ważne, jak o nie dbam, czy je widzę w swoim życiu, w swojej codzienności?
  • Jak mogę zadbać o swój komfort każdego dnia – co mogę zrobić dla siebie, by o siebie zadbać? Może to będzie 5 minut porannej medytacji, może dłuższa kąpiel, może kawa w drugim pokoju albo popołudniowa książka…? Co daje Ci chwilę wytchnienia i jest realne w Twoich warunkach? Sprawdź, czy dałoby się tak zaplanować czas i opiekę nad dziećmi, żeby każdego dnia dać sobie świadomą chwilę komfortu i zadbania o siebie? Co musiałoby się zdarzyć, aby to było możliwe?
  • A może chwila po chwili chcesz się przyglądać swoim decyzjom, odpowiedziom, zgodom i brakom zgody? Czy jesteś przy sobie, gdy się zgadzasz/ nie zgadzasz? Czy reagujesz z automatu? Czy wybierasz świadomie to, co chcesz? – a jeśli nie – to jak możesz o tym pamiętać i sprawdzać ze sobą swoje decyzje i zachowania?
Powrót do:Gdy dzieci się kłócą – empatyczne pogotowie > Empatyczne pogotowie

Jeśli umiemy okazywać empatię, możemy pozostać bezbronni, zapobiec wybuchom przemocy, znieść cudzą odmowę, nie dopatrując się w niej dowodu, że nas odtrącono, ożywić drętwą rozmowę, a nawet usłyszeć uczucia i potrzeby wyrażane w milczeniu.
Marshall B. Rosenberg

Co powiedzieli nasi kursanci?